Mersey, Liverpool, donderdag 19 augustus 1943 19-08-1943
Freetown - Belfast
Op de Mersey
Donderdag 19 augustus 1943 We ankerden vannacht om vijf over half twee voor de rede van Bangor, wachtend op verdere orders. Er zou een staking zijn onder de bootwerkers in Liverpool en daarom wachten we hier. Bangor ligt aan de ingang naar Belfast. Vanmiddag van vier uur tot zes uur stoomden we over de demagnetiseringsrange. ’s Ochtends om half acht kregen we orders: om twee uur vanmiddag naar Liverpool. De loods hier vertelde dat in de Duitse kranten had gestaan dat de Royal Star en nog een ander schip door vliegtuigen tot zinken waren gebracht. Leugens! Toen we hier binnenkwamen lagen er ook een paar van de schepen die met het snelle konvooi mee waren gegaan.
Vanmiddag kwam er een loods aan boord en voeren we van 15.54 uur - anker op - tot 18.50 uur, voor anker rede Bangor, een paar keer over de demagnetiseringsrange.
Echt buiig weer hier: zuidoostenwind met, vanaf de middag, veel regen. Dalende barometer.
Vrijdag 20 augustus 1943 Om 2.17 ’s middags anker op, om 2.40 uur de loods van boord en om 2.41 waren we buiten de gate, de versperring. Buiig tot ruw weer, zuidoostelijke wind, dalende barometer en een stampend, slingerend en waterovernemend schip.
Vanochtend lekker gebaad, geschoren en verschoond. Mijn papieren zoveel mogelijk in orde gemaakt en mijn hut wat opgeruimd. Er ligt nu op de plek waar koers veranderd moet worden, een boei in de Ierse Zee. Het ligt twintig mijl zuidoost tot zuid van de zuidwestpunt van het Eiland Man, dit is bij de Chicken Rock bij Calf of Man. Er waren op deze route ook al mijnenvegers bezig.
Middagbestek: 53° 32,5’ N. en 4° 19’ W. Middaguur: bar. 997,2 mb., lucht 17,2°, water 13°, wind zuidzuidwest 5 à 6. ’s Middags klaarde de lucht op en nam de wind af. Om kwart voor één waren we bij het Western Vuurschip, de ingang van het beboeide kanaal, en om tien minuten over half drie kwam de loods aan boord. Om vijf over half vijf uur ankerden we op de Mersey. Morgenmiddag gaan we pas naar binnen.
Doneer!
Donderdag 19 Aug. ’43. Ankerden te 1.35 uur v.m. ter reede van Bangor, wachtend op verdere orders. Er schijnt staking te zijn onder de bootwerkers te Liverpool, reden waarom wij hier wachten. Bangor is aan de ingang naar Belfast. Vanmiddag van 4 uur tot 6 uur stoomden wij over de “Degaussing-range.” Te 7.30 uur n.m. kregen wij orders, om 2 uur v.m. naar Liverpool te gaan.- De loods hier vertelde, dat in de 1032 Duitsche kranten gestaan had, dat de “Royal Star” en nog een schip door vliegtuigen gezonken waren. Leugens! (bl. 1021).- Eenige schepen, die met het “snelle convooi” gegaan waren, lagen hier ook toen wij binnenkwamen (bl. 1026).-
Vanmiddag kwam er een loods aan boord, en gingen wij van 15.54 uur (anker op) tot 18.50 uur (weer ten anker reede Bangor) eenige malen over de “Degaussing-range”. Kregen des avonds orders naar Liverpool te gaan, te 2 uur v.m. vertrekken.
Echt buiig weer hier, ZO. wind met vanaf MD. veel regen, dalende barometer.
Vrijdag 20 Aug. ’43. Te 2.17 anker op, te 2.40 loods van boord, te 2.41 v.m. buiten de “Gate” (versperring). Buiig tot ruw weer, ZOe wind, dalende barometer, stampend, slingerend en waterovernemend schip.
Vanochtend lekker gebaad, geschoren, verschoond, mijn papieren zooveel mogelijk klaar gemaakt, en mijn hut wat opgeruimd. Er ligt nu een boei in de Iersche Zee, op 1033 de plek waar koers veranderd moet worden (20 mijl ZOtZ. van de ZW.- punt van het Eiland Man, d.i. de Chicken Rock, bij Calf of Man). Er waren hier ook al mijnenvegers op deze route bezig.
Middagbestek: 53° 32,5’ N. en 4° 19’ W. MD.: bar. 997,2 mb., lucht 17,2°, water 13°, wind ZZW. 5 à 6. Des namiddags klaarde de lucht op en werd de wind minder. Wij waren te 12.45 uur bij Western Vuurschip (ingang beboeide kanaal), en te 14.40 uur kwam de loods aan boord. Te 16.35 uur ankerden wij op de Mersey. Morgenmiddag gaan wij pas naar binnen.